loading...
استاد رائفی پور|فاراقلیط
ویژه

آخرین ارسال های انجمن
Milad Zand بازدید : 170 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

اثبات ریاکارانه بودن ادعای مذاکره / رأی ۴۰۰ نماینده آمریکا به تشدید تحریم ایران

 

چهارشنبه شب ۴۰۰ نماینده این کشور در اقدامی

خصمانه طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را ...

 

 

اثبات ریاکارانه بودن ادعای مذاکره / رأی ۴۰۰ نماینده آمریکا به تشدید تحریم ایران

چهارشنبه شب ۴۰۰ نماینده این کشور در اقدامی خصمانه طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کردند.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: نمایندگان کنگره آمریکا طرح اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد صادرات نفت ایران را با ۴۰۰ رأی موافق در برابر ۲۰ رأی مخالف به تصویب رساندند.

تصویب این طرح اختلافات بین کنگره و دولت اوباما بر سر اتخاذ سیاست مناسب در قبال ایران را در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده نمایان کرده است.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: طرح کنگره آمریکا با هدف کاهش بیشتر یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران تنظیم شده است. این نخستین تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران است که رقم دقیقی را برای کاهش میزان صادرات نفت ایران ارائه کرده است.

تحریم‌های قبلی آمریکا و اتحادیه اروپا موجب کاهش بخشی از صادرات نفت ایران شده است. آمریکا با مشتریان بزرگ نفت ایران مثل چین، ژاپن و کره جنوبی همکاری کرده و این کشورها را به سوی جایگزین کردن نفت ایران سوق داده است.

این طرح برای قانونی شدن نیازمند تصویب در سنا و دولت باراک اوباما است. پیش‌بینی می‌شود سنای آمریکا نیز در ماه سپتامبر (شهریور ماه) تدابیر و اقدامات مشابهی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران اتخاذ کند. منتقدان این طرح بر این باورند که این طرح پیام شدیدی برای حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران است که قرار است روز یکشنبه سوگند یاد کند.

طرح تشدید تحریم ایران در حالی به امضای ۴۰۰ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا رسید که هفته گذشته ۱۳۱ نفراز این نمایندگان در نامه‌ای به اوباما خواستار استفاده دولت آمریکا از فرصت دیپلماسی در قبال ایران شده بودند!

تلاش صهیونیست‌ها

رسانه‌های غربی اعلام کردند که تصویب طرح تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران با فشار و تلاش لابی‌های صهیونیستی صورت گرفته است.

در همین رابطه پایگاه خبری «دیلی بیست» در تحلیلی به نقش لابی‌های صهیونیستی در پیشبرد لایحه تحریم‌های جدید ضد ایرانی که روز چهارشنبه در کنگره آمریکا تصویب شد، پرداخته است.

دیلی بیست نوشت: به رغم ادعای بازهای (تنروهای) کنگره مبنی بر حمایت از مردم ایران و تلاش برای جلوگیری از جنگ مجلس نمایندگان دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را با ۴۰۰ رأی موافق و ۲۰ رأی مخالف تصویب کرد. این اقدام علی‌رغم مواضع رئیس جمهور منتخب ایران که بر تعامل و شفافیت بیشتر تأکید کرده بود صورت گرفت.

به گزارش این پایگاه خبری تلاش برای بی‌اهمیت خواندن انتخابات-علیرغم حضور میلیون‌ها ایرانی- و تصویب تحریم‌های جدید حاصل تلاش‌هایی است که لابی قدرتمند صهیونیستی (آیپک) در آمریکا انجام داد. با حمایت آیپک، طرح تحریم‌های جدید توانسته بود پیش از انتخاب حسن روحانی، ۳۷۶ امضا جمع‌آوری کند. در حالی که هفته گذشته ۱۳۱ نماینده کنگره در نامه‌ای از پیگیری دیپلماسی با ایران حمایت کردند، ۸۰ نفراز آنها روز گذشته نظرشان تغییر کرد و به این لایحه که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران است رأی دادند. همچنین ۱۶ تن دیگر از نمایندگان پیش از تصویب این تحریم‌ها، در نامه‌ای خواستار به تعویق افتادن طرح آن شده بودند.

به نوشته این پایگاه خبری حامیان تحریم‌های جدید به امنیت رژیم اسرائیل توجه دارند. نه تنها «آیپک» به طور مستقیم در این موضوع دخیل بود، بلکه برخی گروه‌ها و سازمان‌های طرفدار اسرائیل که دیپلماسی را بی‌نتیجه خواندند نیز در این پروژه دست داشتند، از جمله «پروژه اسرائیل»- که سه نفراز نمایندگان کنگره که عضو این سازمان هستند روز چهارشنبه در دفاع از تشدید تحریم‌ها سخنرانی کردند- و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نیز که پی‌درپی خواستار تشدید فشارها بر ایران بود.
در همین رابطه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم موضع خصمانه‌اش در قبال ایران از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه مدعی شد که این اقدام پیام مهمی به ایران فرستاد مبنی بر این که تهران به دلیل انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهورش مهلت اضافی دریافت نخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز خواستار افزایش فشارهای آمریکا بر ایران شد.

ادعای نگرانی کاخ سفید!

در حالی که برخی گزارش‌ها از نگرانی کاخ‌سفید از تصویب تحریم جدید مجلس نمایندگان علیه ایران خبر می‌دهند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر پایبند بودن دولت اوباما به اجرای تحریم‌های ایران تاکید کرد.

«ماری هارف»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که دولت آمریکا به اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران متعهد است، ولی نگرانی‌هایی درباره محتوای خاص این طرح وجود دارد.

وی گفت: هرگونه تحریمی باید به صورت مسئولیت پذیرانه‌ای اعمال شود. ما به کار با کنگره ادامه خواهیم داد تا بهترین راه برای اجرایی کردن تحریم‌های احتمالی بیش‌تر را مشخص کنیم.

هارف در پاسخ به سوالی درباره موضوع وزارت خارجه نسبت به تحریم‌های جدید در کنگره پاسخ داد: «قصد ندارم به طور خاص درباره اثرات این قانون اظهارنظر کنم. در تایید یا رد این لایحه موضعی نخواهیم گرفت.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درعین حال از تشدید فشارها حمایت کرد و گفت: «ما معتقدیم تقویت تحریم‌ها یکی از محورهای تحت فشار قرار دادن ایران است.»

در همین زمینه، گری سیک، استاد دانشگاه کالیفرنیا و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های جیمی کارتر، ریگان و بوش به نیویورک تایمز گفت: «آنها (ایران) دلایل زیادی دارند تا بگویند به آمریکا اعتماد ندارند و آنچه کنگره انجام داد موضع ایران را تایید می‌کند.»

واکنش چین و روسیه به اقدام آمریکا

دولت‌های چین و روسیه مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند.

در همین رابطه، وزارت خارجه چین مجددا با اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین، بزرگترین شریک تجاری و خریدار نفت ایران مجددا مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ابراز کرد.
وزارت خارجه چین با ارسال یک نمابر به خبرگزاری رویترز گفت: چین از مدتها پیش خواستار مذاکره و گفت‌وگو برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و همچنین مخالف تحریم‌های یکجانبه از طرف یک کشور علیه کشور دیگر براساس قوانین داخلی آن کشور است.

وزارت خارجه چین تاکید کرده است که چین به ویژه با تحریم‌هایی که به منافع کشور ثالث آسیب می‌رساند کاملا مخالف است.

رویترز نوشت: موفقیت یا عدم موفقیت تحریم‌ها بستگی زیادی با رویکرد چین دارد که بزرگترین مشتری نفت ایران است و بارها با چنین تحریمهایی مخالفت کرده است.

گنادی کاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز با انتقاد از تحریم‌های جدید مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران اعلام کرد: این‌گونه اقدامات به حل مناقشه هسته‌ای این کشور کمکی نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ روسیه روز (پنج‌شنبه) تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران رامحکوم و اعلام نمود که این امر هیچ کمکی به حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد:‌ «تحریم‌های بیشتر در حقیقت به منظور فشار بیشتر بر اقتصاد ایران تصویب می‌شوند نه حل مسأله عدم اشاعه هسته‌ای.»

 

 

منبع: کیهان

 

 

برچسب ها ایران , آمریکا , تحریم ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مرجع دانلودواطلاع رسانی سخنرانی های استاد رائفی پور
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 65
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 877
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 153
  • باردید دیروز : 988
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,692
  • بازدید ماه : 3,753
  • بازدید سال : 23,263
  • بازدید کلی : 523,312